وبسایت رسمی دکتر حسین عیوضلو

معرفی و نشر آثار و نظرات دکتر حسین عیوضلو

وبسایت رسمی دکتر حسین عیوضلو

معرفی و نشر آثار و نظرات دکتر حسین عیوضلو

این وبسایت به معرفی و انتشار آثار و نظرات دکتر حسین عیوضلو، عضو هیات علمی دانشکده ی اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام، می پردازد.

آخرین نظرات
Flag Counter

بانکداری اخلاقی نوعی فعالیت بانکی است که علاوه بر داشتن اهداف متعارف نظام بانکی، تلاش دارد تا با احترام به حقوق آحاد جامعه، حفظ ثبات نظام اجتماعی اقتصادی، صیانت از محیط زیست و ارتقای سطح اعتماد و اطمینان عمومی به صنعت بانکداری به بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه کمک برساند. این نوع بانکداری مفهومی است که با آن که از ورود آن به ادبیات متعارف بانکی مدت زمان زیادی نمی­ گذرد، اما به سرعت در حال رشد و توسعه در بعد نظری و اجرایی در بین بانک‌های جهان شده است.

با نگاهی به تجربه بانکداری اخلاقی در جهان می‌توان اهداف این نوع بانکداری را مسائلی همچون انجام فعالیت‌های کارا و مفید بر روی منابع بانکی خصوصاً سپرده­ ها، سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌های پایدار، سرمایه‌گذاری در بخش حقیقی اقتصاد نه بخش کاغذی آن، پرهیز از اقداماتی که منجر به آسیب­ رسانی اقتصادی-اجتماعی به جامعه می­شود، کمک به حفظ ثبات بازارهای مالی و زمینه­ سازی توسعه اقتصادی کشور، سرمایه گذاری و اعطای وام به تجارت‌های اجتماعی و نهادها و سازمان‌های فرهنگی، ارائه بهترین خدمات و جلب رضایت مشتریان و حفاظت از حقوق و منافع آنان، رعایت حقوق و منافع کارکنان و مسئولین نظام بانکی، حفاظت از اعتبار و شهرت نظام بانکی، سامان­دهی اعطای تسهیلات در راستای کاهش فقر و شکاف طبقاتی، حفاظت از محیط زیست و منافع فرانسلی دانست.

پژوهشکده پولی و بانکی به منظور آشنایی علاقمندان با مبحث بانکداری اخلاقی کارگاهی با عنوان «معرفی شاخص‌های بانکداری اخلاقی و چگونگی برقراری آنان در نظام بانکی کشور را در تاریخ 27 مردادماه 1392 برگزار نمود.

جناب آقایان دکتر حسین عیوضلو (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)) و وهاب قلیچ (کارشناس ارشد پژوهشکده پولی و بانکی) به عنوان مدرسین این کارگاه ضمن بیان این نکته که هدف از برگزاری این کارگاه معرفی تجربه بانکداری اخلاقی در جهان، نقش بانکداری اخلاقی در مسئله تشخص، هویت و برندسازی برای بانک‌ها، فواید و مزایای اقتصادی اجرای بانکداری اخلاقی، سازوکار عملیاتی و نحوه اجراسازی شاخص‌های بانکداری اخلاقی در نظام بانکی کشور است به تشریح بانکداری اخلاقی و شاخص‌های آن پرداختند.


علاقمندان می‌توانند فایل ارائه شده در این کارگاه را از این لینک دانلود نمایند.

ایشان با اشاره به این نکته که تدوین شاخص‌های بانکداری اخلاقی نیازمند تعیین خط‌مشی اصولی و مورد قبول است؛ توجه به اصول و موازین اسلامی و قوانین و اسناد بالادستی کشور را به عنوان خطی‌مشی شاخص‌های اخلاقی نظام بانکداری کشور لازم برشمردند. تبیین مختصات اخلاق سازمانی و مدیریتی در قرآن کریم، نهج‌البلاغه و سایر روایات معصومین، جایگاه اخلاق سازمانی و مدیریتی در سیاست‌های کلی نظام اداری کشور، فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی، قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، قوانین و مقررات اداری و استخدامی {قانون استخدام کشوری}، قانون رسیدگی به تخلفات اداری و ...، نقش بانکداری اخلاقی در تشخص‌دهی و هویت بخشی به بانک‌ها، نقش بانکداری اخلاقی در جذب مشتری، توسعه بازار و فرصت‌های بازاریابی، نقش بانکداری اخلاقی در سلامت اداری نظام بانکی، نقش بانکداری اخلاقی در صیانت از حقوق شهروندی، حقوق مشتریان و حقوق مصرف کنندگان، تجربه بانکداری اخلاقی در جهان و سازوکارهای اجرایی و تدابیر ساختاری برقراری بانکداری اخلاقی در نظام بانکی کشور از دیگر موضوعات مورد بحث در این کارگاه بوده است.

علاقمندان می‌توانند فایل ارائه شده در این کارگاه را از این لینک دانلود نمایند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">