وبسایت رسمی دکتر حسین عیوضلو

معرفی و نشر آثار و نظرات دکتر حسین عیوضلو

وبسایت رسمی دکتر حسین عیوضلو

معرفی و نشر آثار و نظرات دکتر حسین عیوضلو

این وبسایت به معرفی و انتشار آثار و نظرات دکتر حسین عیوضلو، عضو هیات علمی دانشکده ی اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام، می پردازد.

آخرین نظرات
Flag Counter


مقدمه / محتوای درس-گفتگو


  • بحث چالش ها و تقابل های اندیشه اقتصاد بازار آزاد و اقتصاد اسلامی مدت نسبتاً زیادی است که در جوامع مسلمانان شکل گرفته است. در این تقابل، رویکرد بازار آزاد از آزادی هر فرد انسان در عرضه و تقاضا صحبت میکند و معتقدند هر فرد انسان حق دارد بر مبنای فکر خویش تصمیم بگیرد و نباید نهاد های بالاتری مانند دولت در این امر دخالت کنند. این اندیشه بیان میکند در این هنگام است(هنگام انتخاب آزاد افراد) که نظمی پیچیده در بازار عرضه و تقاضا شکل میگیرد و سبب میشود رقابت های اقتصادی در جامعه به اوج خود برسد و به تبع آن رفاه حداکثری بر مبنای عدالت محقق گردد. اما در مقابل اندیشه اقتصاد اسلامی به این علت که معتقد است دین پیچیدگی های زندگی انسان را درک میکند و راه حقیقی زندگی انسان را نشان میدهد، باید مبانی و اساس نظریات اقتصادی بر آن مبنا باشد تا هم مواردی از ممنوعات دینی مانند ربا که معتقدند بر مبنای اقتصاد بازار در جامعه شکل میگیرد از جامعه حذف گردد و هم سایر مشکلات نظام اقتصاد بازار مرتفع گردد. آنها یکی از مشکلات اساسی اقتصاد بازار را اصل تلقی شدن سرمایه و سرمایه داران میدانند و بیان میدارند که در هنگام نهادینه شدن اقتصاد آزاد در جامعه با در رأس قرار گرفتن سرمایه داران و منافع آنان، رفاه و سعادت انسان و جامعه به محاق میرود.


جزییات بیشتر در ادامه مطلب و یا مراجعه به سایت : http://mohajerschool.ir

  • چرا این موضوع مهم است؟ اما در اهمیت این تقابل - که اتفاقا مدت نسبتا زیادی است که فضای فکر اقتصادی ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده و صاحبنظران زیادی از هر دو سو در اطراف آن سخن میگویند - میتوان گفت که این اندیشه های اقتصادی هر کدام با مبانی فکری و اندیشه های خود هدف و راهی را مد نظر قرار میدهند و با برنامه ریزی های کلان و بلند مدت جامعه را در مسیر مورد نظر به جریان می اندازند، اما همانگونه که از مقدمه پیداست هر کدام از این اندیشه ها جامعه را به سویی میبرند که طرف مقابل خطر بزرگ و اساسی آن را گوشزد میکند. این برنامه ریزی ها - که میتواند آموزش عالی، آموزش و پرورش، صداو سیما،نوع شهر نشینی و هر جای دیگر را به نحوی تحت تاثیر قرار دهد - از مسیر تاثیر در مسیر زندگی انسان میگذرند و به همین جهت ما را میخوانند تا به آنها و اهداف و مبانیشان بیندیشیم و به عنوان دانشجو،مدیر های آینده، روشنفکر، اندیشمند دینی و اساساً به عنوان انسان اندیشه صحیح را شناخته و در آن مسیر گام برداریم.چگونه این اندیشه ها را بشناسیم و میانشان داوری مناسبی داشته باشیم؟(سبک جدید درس-گفتگو) پیشنهاد مدرسه آزادفکری مهاجر در این امر سبک درس-گفتگوست، در این سبک که طرح نوین مدرسه آزادفکریست، هم سخنان صاحنظران با برنامه ریزی خاصی به خوبی ارائه و شنیده میشود و هم در گفتگویی روشن و چالشی میتوانیم به طرز مطمئن تری میان این اندیشه ها داوری کنیم.


    • به صورت مشخص تر، هر درس-گفتگو از شش جلسه تشکیل شده است. هر استاد یک جلسه نظرات خود را بیان میکند، یک جلسه اندیشه های استاد دیگر را نقد میکند و دو جلسه نیز به صورت مناظره و گفتگو برگزار میشود. 

    • استادان این درس-گفتگو

  • 1. دکتر سعید لیلاز: اندیشه اقتصاد بازار آزاد

    • ایشان از اساتید سابق دانشگاه شهید بهشتی در رشته اقتصاد است، وی که در تبیین مسائل اقتصادی به عنوان یک مبین خوشبیان و قدرتمند معروف است در این درس-گفتگو اندیشه اقتصاد بازار را ارائهو از آن دفاع مینمایند. برای شناخت بیشتر این استاد میتوانید اینجا را ببینید.

      2. دکتر حسین عیوضلو: اندیشه اقتصاد اسلامی

      ایشان که عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق هستند پژوهش های زیادی در خصوص نظریه اقتصاد اسلامی دارند و از صاحبنظران این عرصه به شمار میروند. برای شناخت بیشتر این استاد میتوانید اینجا را ببینید.

    • اتفاق ویژه این درس گفتگو: در این درس-گفتگو دکتر عیوضلو برخی مکتوبات و کتب در دست چاپ خود را برای ارائه و دفاع آماده کرده اند که مباحث اصلی ایشان در تبیین نظریه اقتصاد اسلامیست. قطعا این اتفاق خبر خوشی در گفتگوی میان دو اندیشه مدعی به شمار میرود.



  • برنامه زمانبندی این درس-گفتگو: ریز برنامه این درس-گفتگو بدین شرح است:زمانبندی



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">